CPN powrócił! Jest pierwsza stacja pod logo marki znanej z czasów PRL. Czy będzie chętnie odwiedzana

CPN powrócił! Jest pierwsza stacja pod logo marki znanej z czasów PRL. Czy będzie chętnie odwiedzana

Powraca historyczna marka! Choć nie istniała od prawie 20-stu lat, nie została wymazana z pamięci Polaków. Centrala Produktów Naftowych, zapamiętana jako CPN, znów pojawiła się w naszym kraju.

Kinga Kwiecień
15.12.2018, 17:10

Stacja benzynowa, PRL

© Polska Agencja Prasowa, Stanisław Moroz

11 grudnia ORLEN na Twitterze ogłosił powstanie stacji pod szyldem CPN

Charakterystyczne logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in.: na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji.

Talon na benzynę, PRL 1983

Logotyp CPN jest klasyką polskiego wzornictwa z czasów PRL-u, został nawet nazwany unikatowym dziełem sztuki. Potwierdzeniem dla jego wyjątkowości może być fakt, że jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie.

© Marek Zajdler, East News

Stacja benzynowa CPN na ulicy Polnej kolo Placu Unii Lubelskiej, Warszawa 1963

© Krzysztof Chojnacki, East News

Centrala Produktów Naftowych powstała w grudniu 1945 roku i bardzo szybko zyskiwała popularność. Rok później „cepeen” mógł pochwalić się stacjami w 26 punktach, których średnia roczna sprzedaż paliwa wynosiła aż 41000 litrów. Do sukcesu przyczyniło się rosnące zapotrzebowanie na paliwo, będące wynikiem gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji. Pojawiało się coraz więcej miejsc z rozpoznawalnym logo w kolorach bieli i pomarańczu, aż w roku 1999 było ich 1400!

Stacja benzynowa CPN, Warszawa 1993

© Andrzej Marzec, East News

Rok 2000 to rok połączenia Centrali Produktów Naftowych z Petrochemią Płock i zastąpienia ich marką PKN Orlen. O przyjęciu tej nazwy zadecydowało Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie akcjonariuszy nowo powstałej spółki. Termin Orlen powstał przez połączenie fragmentów słów: orzeł i energia. Na symbol marki została wybrana praca artysty grafika i malarza, profesora Henryka Chylińskiego. Jest to stylizowana głowa orła, która po dziś dzień wieńczy stacje.

Kolejka po benzynę, Warszawa 1989

© Wojtek Laski, East News

Miały miejsce próby przejęcia historycznego logo CPN, którego projektantem jest Ryszard Bojar. Między innymi to było powodem wprowadzenia logotypu ponownie na rynek. Dzięki temu zabiegowi, symbol nawiązujący do kształtu dystrybutora paliwowego, który łączy w sobie litery C, P i N, został zabezpieczony przez spółkę.

Kolejka po benzynę, PRL

© Polska Agencja Prasowa, Marek Broniarek

Rebranding stacji ma też znaczenie sentymentalne i jak mówi Marcin Stefaniak, dyrektor biura promocji i reklamy PKN Orlen:

Reaktywując markę, chcemy naszym klientom dać okazję do tego, by mogli bezpośrednio obcować z dziedzictwem nierozerwalnie związanym z historią Polski i rodzimej motoryzacji.

Stacja benzynowa CPN 1997

© Super Express

Stacja z logo CPN pojawiła się w Warszawie, przy ul. Markowskiej.

© Twitter.com / ORLEN

Możemy podziwiać legendarne biało-pomarańczowe logo "cepeenu".

© Twitter.com / ORLEN

Stacja znajduje się na Pradze Północ przy ulicy Markowskiej i jest odrestaurowana na styl retro.

© Twitter.com / ORLEN
© Twitter.com / ORLEN

Równolegle powstawał drugi podobny punkt na mapie Polski. W Bodzanowie niedaleko Płocka będzie można skorzystać z usług stacji uwieńczonej szyldem Petrochemii.

Pomimo retro stylu stacji na Warszawskiej Pradze i w Bodzanowie, PKN Orlen zapewnia, że oferta i obsługa będzie na miarę XXI wieku. Poza zatankowaniem, będzie można wstąpić m.in.: na kawę i hot-doga.