Przypomnij Sobie 11 Kultowych Gier, Od Których Nie Można Było Się Oderwać!

Przypomnij Sobie 11 Kultowych Gier, Od Których Nie Można Było Się Oderwać!

Fanów gier przybywa coraz szybciej, a na premiery nowych produkcji wyczekujemy z zapartym tchem. Wszystko za sprawą tego, że światy gier stają się coraz bardziej rozbudowane, grafika poprawia się z roku na rok, a postaci, w które możemy się wcielać są niesamowicie realistyczne.

Kinga Kwiecień
6.02.2019, 08:27

Są jednak wśród nas wieloletni sympatycy gier, u których kultowe gry sprzed lat wzbudzą nostalgię i większe emocje niż niejedna tegoroczna produkcja!

1. Super Mario Bros.

W tą niezapomnianą platformówkę grał każdy zagorzały gamer! Postaciami są dwaj pikselowi hydraulicy. Mario, ubrany w czerwone spodnie z szelkami i czapkę w tym samym kolorze, musi przejść wszystkie poziomy gry, aby uratować Księżniczkę Peach. Ona zaś jest więziona przez Kinga Bowsera Koopa, stwora o sylwetce żółwia, który posiada atrybuty smoka.

Bowser ma w planach poślubić Księżniczkę i zostać władcą Grzybowego Królestwa, a zadaniem naszego wąsatego, ubranego na czerwono przyjaciela jest wybawienie jej z opresji.

Mario ma pomocnika, którym można zagrać w trybie gry wieloosobowej. Jest to jego brat bliźniak, a odróżnia ich wyłącznie kolor stroju. Drugi z hydraulików ma na imię Luigi i jest ubrany w zieloną czapkę oraz dopasowane kolorystycznie spodnie z szelkami. Obie postacie są zbudowane z garstki pikseli, ale w roku wyprodukowania Super Mario Bros. przez Nintendo, czyli 34 lata temu, było to coś niepowtarzalnego i pobudzającego wyobraźnię graczy.

2. Pac-Man

Pac-Man to popularna niegdyś gra zręcznościowa, której idea narodziła się w trakcie jedzenia pizzy przez dewelopera Namco. Ciekawe jak smaczna musiała być wspomniana pizza, że pobudziła nie tylko zmysł smaku, ale i proces tworzenia w umyśle Pana Tōru Iwatani! Pierwotny tytuł gry brzmiał nieco inaczej niż ten, który znamy. Był zaczerpnięty od onomatopeicznej frazy paku-paku taberu, co możemy tłumaczyć jako „jeść kłapiąc ustami”.

W Pac-Mana możemy grać od 1980 roku. Bohater, którym się poruszamy to żółta kulka z kłapiącą buzią, a jej zadaniem jest „zjeść” wszystkie białe kropki w labiryncie.

U gracza ceniony jest dobry refleks, ponieważ musi jednocześnie zmierzyć się z czterema duszkami, które podążają za Pac-Manem w celu odebrania mu jednego z trzech żyć. W unikaniu wrogów miało nam pomóc zjedzenie dużej białej kulki, która sprawiała, że duszki przestawały nas śledzić i błądziły po labiryncie z dala od Pac-Mana. Tych wspierających przedmiotów było aż cztery, więc wykorzystane z rozmysłem, pozwalały komfortowo zebrać wszystkie kropki i przenieść się do następnej planszy.

3. 3D Pinball

Gra została wydana w 1995 roku i polegała na poruszaniu dwoma elementami na dole ekranu w taki sposób, aby odbijały srebrną piłeczkę. Gracz musiał celować nią w poszczególne miejsca na obszarze planszy m.in. w bumpery, które nadawały rozgrywce tempo i generowały punkty przy każdym zetknięciu z piłeczką.

Gdy połyskująca na srebrno kulka wyślizgnęła się pomiędzy ruchomymi elementami i wypadła z gry, natychmiast pojawiała się nowa. Dzięki takiemu rozwiązaniu, rozgrywki mogły ciągnąć się w nieskończoność, a gracz mógł zdobywać wysokie wyniki i pobijać kolejne rekordy.

4. Deluxe Ski Jump

Wirtualne skoki narciarskie zrobiły gigantyczną karierę wśród naszych rodaków. Jussi Koskela, nastoletni fiński programista, ukończył grę w 1999 roku i idealnie wstrzelił się w zainteresowania Polaków. U progu nowego millenium rosła fascynacja tą dyscypliną sportową, a wszystko za sprawą sukcesów polskiego skoczka Adama Małysza.

Ze skoczniami mierzyliśmy się wyłącznie przy pomocy myszki, bo to właśnie ona sterowała pikselowymi postaciami z nartami doczepionymi do nóg. Dla uzyskania lepszych wyników, gracz musiał brać pod uwagę zmienność wiatru, jego kierunek i siłę.

Klasyczna wersja Deluxe Ski Jump umożliwiała grę zręcznościową w trzech trybach: Puchar Świata, Puchar Drużynowy i Trening.

Puchar Świata dawał nam możliwość wyboru liczby skoczni, na których rywalizowaliśmy przeciwko kolegom lub graczom komputera.

Wariant drugi, czyli Puchar Drużynowy, pozwalał utworzyć drużynę złożoną z czterech skoczków i walczyć o zwycięstwo z innymi czteroosobowymi zespołami. Najmniejsze zainteresowanie graczy wzbudził Trening. Niewielu fatygowało się, żeby podnosić swoje umiejętności w tym trybie.

5. Tetris

W Tetrisie liczy się zarówno refleks gracza, jak i umiejętność planowania. W grze stworzonej przez Aleksieja Pażyntowa, mamy za zadanie ułożyć klocki o różnych kształtach i kolorach. Sednem układanki jest rozmieszczenie klocków tak, aby utworzyły jeden pełny wiersz. Po wypełnieniu poziomego wiersza, znikają klocki, które go tworzyły. Skutkuje to pomniejszeniem obszaru zajętego przez kolorowy zlepek figur i wpłynięciem punktów na konto gracza.

Rozgrywka kończy się wtedy, gdy cała prostokątna plansza zapełni się klockami, które nie redukowały swojej objętości przez niewłaściwe ruchy gracza.

6. Mortal Kombat

Jest to bijatyka z 1992 roku, która wzbudziła wiele kontrowersji! Najprościej mówiąc, nie jest to gra dla ludzi o słabych nerwach! Firma Midway Games zadbała o to, żeby nie zabrakło tu brutalnych elementów w każdej z walk. Przy skutecznych ciosach, na ekranie pojawiały się litry krwi.

Gracz miał możliwość zakończenia wygranego pojedynku poprzez Fatality. Odpowiednia kombinacja klawiszy skutkowała makabryczną sceną, np.: wyrwaniem serca rywalowi lub zrzuceniem go na wystające z ziemi kolce. Oprawa wizualna wydawała się niezwykle realistyczna i staje się coraz bardziej dopracowana z każdą nową częścią gry!

Testy redakcji wykazały, że najnowszy Mortal Kombat X, który został wydany w 2015 roku, wywołuje nieprzeciętny dreszczyk emocji! My już czekamy na premierę Mortal Kombat 11, która jest zaplanowana na kwiecień 2019 roku, a wy?

7. Resident Evil

Przygodowa gra akcji z gatunku survival horror, która miała wprowadzać gracza w klimat grozy.

W mieście Raccoon grasują zombie, a właściwie to mieszkańcy miasta za sprawą groźnego wirusa zostali przemienieni w te niebezpieczne bestie. Gracz wciela się w jedną z dwóch dostępnych postaci: Chrisa Redfielda lub Jill Valentine. Staje się członkiem oddziału specjalnego S.T.A.R.S. i musi przetrwać w świecie horroru.

8. Heroes of Might and Magic III

W 1999 roku pojawiła się kultowa gra strategiczna, w której gracz eksploruje magiczne krainy, gromadzi zasoby, rozwija umiejętności, uczy się zaklęć i kieruje armią złożoną z różnorodnych mitologicznych stworzeń. Celem jest zdobywanie i rozbudowywanie miast.

Heroes III - 10 faktów, o których nie miałeś pojęcia:

9. Icy Tower

Icy Tower to bardzo popularna gra komputerowa, która łączy w sobie elementy gier zręcznościowych i platformowych. Zadaniem gracza jest wcielenie się w postać Harolda, osobliwego chłopaka z naciągniętą na oczy czapką. Przy odpowiednio wypracowanej technice, wskakujemy na coraz wyższe platformy i zdobywamy kolejne poziomy wieży.

Wieża ma wiele pięter, które różnią się od siebie wizualnie, a z każdą zdobytą kondygnacją rośnie poziom trudności. Brawurowe skoki, ślizgi i odbicia od stopni są dodatkowo punktowane.

10. Donkey Kong

Jest to platformówka wydana po raz pierwszy w 1981 roku z pierwotnym przeznaczeniem wyłącznie na automaty. Gra finalnie trafiła także na PC i odniosła niemały sukces.

Bohater wspina się na najwyższe piętro platformówki, aby uratować swoją ukochaną. Donkey Kong jest masywnym brązowym gorylem i utrudnia graczowi zadanie. Rzuca w jego kierunku beczkami i śmieje się z niepowodzeń Jumpmana, którym steruje gracz.

Gra dzieli się na cztery plansze. Po przejściu wszystkich czterech, ponownie wracamy do pierwszej planszy i zaczynamy od nowa, ale ze zwiększonym poziomem trudności. Ruchomych przedmiotów jest coraz więcej i przemieszczają się szybciej.

Poziom 22 to tzw. ekran śmierci. Do oryginalnej wersji gry wkradł się błąd programisty, który definitywnie kończy rozgrywkę poprzez uśmiercenie Jumpmana w przeciągu kilku sekund od rozpoczęcia poziomu 22.

11. Tomb Raider II

Lara Croft w 1997 roku nie wyglądała tak dobrze jak w nowszych częściach Tomb Raidera, ale uwiodła nie jednego gracza. Fabuła tej gry przygodowej opiera się na eksplorowaniu starożytnych grobowców.

Uwodzicielska archeolog poszukuje mitycznego sztyletu Xian.

Według legendy, osoba, która wbije sobie w serce sztylet Xian, przemieni się w potężnego smoka. Czarny charakter pragnie zdobyć ten przedmiot, bo jak możemy się domyślać, planuje przejąć władzę nad światem. Fabuła przewiduje, że sterowana przez nas Lara Croft odnajdzie artefakt jako pierwsza i zapobiegnie zagładzie.

Wszyscy, którzy choć raz zbłądzili w czeluściach internetu, zapewne kojarzą kultowy filmik, na którym widnieje krótki wywiad z nieznajomym mężczyzną:

Jak Pan spędzi Sylwestra?

Będę grał w grę.

A w jaką?

Tomb Raider!

Możemy wnioskować, że gra jest warta, by w jej asyście wejść w Nowy Rok. Stare części wzbudzają nostalgię, zaś nowsze cieszą oczy wspaniałą grafiką i mniej kanciastą sylwetką Lary.